Chordify introduceert zelfspelende gitaar met Guitarmation AI

Persbericht Groningen/Utrecht 25 maart 2019. Bijgewerkt op 1 april.

Chordify - de muziekdienst die automatisch akkoorden levert bij alle muziek - komt met nieuwe technologie waarmee gitaren uit zichzelf kunnen spelen. Het Chordify algoritme traint nu om gitaren volautomatisch alle muziek te laten spelen. Zo is live muziek gratis toegankelijk voor iedereen en biedt het uitkomst voor gitaristen die geen tijd hebben om urenlang te oefenen. De release van Guitarmation AI staat eind van het jaar gepland.

Chordify_Guitarmation_MennoBausch.jpg

Guitarmation AI

De nieuwe Guitarmation AI-technologie stelt elke gitaar in staat om zijn volledige potentie te bereiken, zonder daarbij afhankelijk te zijn van de vaardigheden van de gitarist. De naam Guitarmation AI is een samentrekking van ‘guitar’ en ‘automation’. De bestaande kunstmatige intelligentie achter Chordify genereert op basis van realtime muziekherkenning automatisch de akkoorden bij elk nummer. Zelfspelende piano’s bestaan al meer dan honderd jaar, en daarmee is de stap naar de zelfspelende gitaar snel gezet.

Gratis live muziek voor iedereen

Chordify werkte jarenlang aan de zelfspelende gitaar en hoopt dat deze innovatie de muziekindustrie wereldwijd een extra creatieve impuls geeft. Met Guitarmation AI is live muziek gratis toegankelijk voor iedereen. Niet alle kroegbazen hebben budget om bandjes een redelijke vergoeding te betalen. Aan de andere kant hebben niet alle gitaristen de tijd om elke dag te oefenen.

CEO Bas de Haas is verheugd dat het nieuws over Guitarmation eindelijk naar buiten kan.

In eerste instantie hebben wij nooit aan deze toepassing van ons algoritme gedacht, maar na een aantal brainstormsessies werd al gauw duidelijk dat dit tot de mogelijkheden behoorde. Vanuit Chordify willen wij innovatief en grensverleggend werk verrichten op het snijvlak van kunstmatige intelligentie en muziek. Er zijn gesprekken met partners in de muziekeducatie-sector en de entertainmentindustrie.” Aldus Bas de Haas CEO Chordify.

Onderzoekshoofd Jonathan Driedger trainde de AI jarenlang om het spel van de automatische gitaar te perfectioneren. Traditioneel bevat een AI-systeem alleen de hersenen, maar Chordify duwde de AI een stap verder om ook het fysieke aspect van de natuurlijke aanslag na te bootsen.

Driedger benadrukt dat gitaristen niet bang hoeven te zijn dat ze worden vervangen door het algoritme. “We willen de echte gitarist uiteraard niet overbodig maken. Guitarmation is puur bedoeld als aanvulling op wat er nu al mogelijk is. Je hoeft bijvoorbeeld geen optreden meer te annuleren als de gitarist ziek is, maar ook als extra bandlid kan Guitarmation veel betekenen.”

Hoe werkt het?

Via de Chordify app stuurt Guitarmation AI een signaal naar de geselecteerde gitaar. Door middel van bluetooth, magneten en stroomstoten worden de juiste tonen gespeeld, realtime en volautomatisch. Hoofdredacteur André Dodde van muzikantenvakblad Musicmaker zag de beta-versie en is alvast enthousiast: ‘Guitarmation is de toekomst. Zo simpel is het.’

Voorlopig is de techniek alleen beschikbaar voor electrische gitaren met stalen snaren. In de toekomst wil Chordify naast akkoorden ook ingeprogrammeerde solostijlen beschikbaar stellen, waardoor samenspelen een nieuw dimensie zal krijgen.

Bètatesters gezocht

Met een simpele update van de Chordify-app is de Guitarmation AI-innovatie binnenkort beschikbaar voor iedereen. De verwachting is dat deze eind van het jaar wordt gereleased. Tot die tijd is er een bètaversie beschikbaar. Geïnteresseerden kunnen zich opgeven als bètatester.

Update 1 april - Test nu onze Guitarmation AI bètaversie

De zelfspelende gitaar is in aantocht. Dankzij Guitarmation kan men met de Chordify-app gitaren volautomatisch laten spelen. Na veel reacties en vele aanmeldingen voor de bètatest, hierbij dan ook de Guitarmation AI bèta-testomgeving:

Test nu de Guitarmation AI met deze song!

Over Chordify

[Dutch version below]

🇬🇧

Chordify is an online music service, made for and by music enthusiasts, that transforms music from YouTube, Deezer, SoundCloud, or your private collection into chords. The service automatically recognizes chords from the audio signal, and aligns them to the music in a simple and intuitive player for guitar, piano, and ukulele.

The Chordify web app has been up and running since January 2013. Since then, the company has grown steadily and organically, in total welcoming over 300 million unique visitors to the platform. To date, 25 million songs have been chordified by users and over 6.4 million people have registered to the service.

Over the course of its existence Chordify received a lot of international acclaim, winning the Dutch Pitch Session at the Northside Festival in New York in 2014 and the San Francisco MusicTech Summit Startup competition in 2015. They were also selected to pitch during The Next Web Conference in New York and were showcased during the SXSW Festival in Austin, TX.

🇳🇱

Chordify is een online muziekservice, die muziek van YouTube, Deezer, SoundCloud of jouw privé collectie omzet in akkoorden. De service herkent de akkoorden uit de muziek automatisch en zet ze op muziek in een simpele en intuïtieve muziekspeler.

De Chordify WebApp is al sinds januari 2013 online. Sindsdien is het bedrijf gestaag en organisch gegroeid, en heeft het meer dan 300 miljoen unieke bezoekers mogen verwelkomen. Tot op de dag van vandaag zijn er al 25 miljoen liedjes gechordified door de gebruikers en hebben zich meer dan 6.4 miljoen mensen geregistreerd bij de service.

In de jaren dat Chordify bestaat heeft het bedrijf veel internationale waardering gekregen, wat resulteerde in het winnen van de Dutch Pitch Session bij het Northside Festival in New York in 2014 en de San Francisco MusicTech Summit Startup competitie in 2015. Chordify was ook geselecteerd om te pitchen tijdens de Next Web Conference in New York en presenteerde zichzelf tijdens de SXSW Festival in Austin, TX.

Ontvang het laatste Chordify nieuws via RSS.