Chordify lanceert iOS app tijdens het Reeperbahn Festival

Chordify onderdeel van Dutch Digital Impact showcase tijdens NEXT Conference

PERSBERICHT, September 2016

De online muziekdienst Chordify, inmiddels een grote internationale speler op het gebied van automatische akkoordherkenning en muziekeducatie, lanceert op 23 september haar nieuwe iOS app, tijdens de NEXT Conference van het Reeperbahn Music Festival in Hamburg. CEO en mede­oprichter Bas de Haas zal op vrijdag tijdens de Dutch Digital Impact Session de functies van de nieuwe app demonstreren en uitweiden over de groeistrategie van Chordify.

Het Reeperbahn Festival in Hamburg is één van de grootste showcase festivals voor de muziekindustrie in Europa, met meer dan 70 verschillende podia en 32.000 bezoekers. De Nederlandse muziekindustrie staat dit jaar centraal tijdens het Duitse festival, met showcases van diverse acts en innovatieve bedrijven. Chordify is onderdeel van Creative Holland, een delegatie van twaalf Nederlandse bedrijven die voorop lopen in de muziek en digitale industrie.

Simpel en intuïtief, voor iPhone en iPad

Chordify telt inmiddels 500.000 geregistreerde gebruikers en miljoenen maandelijkse bezoekers. Vanuit de gebruikers was er een grote behoefte om, naast de bestaande web app, ook een mobiele iOS app te ontwikkelen. De nieuwe app heeft dezelfde basisfuncties als de webversie en is net zo simpel en intuïtief in gebruik. Uiteraard worden de gebruikersinstellingen en muziekbibliotheek in de app gesynchroniseerd met die op de website, zodat de favoriete nummers van gebruikers direct op beide omgevingen speelbaar zijn. Een volledig nieuw toegevoegde functie is dat gebruikers die nog niet alle akkoorden feilloos kennen, nu ook kunnen meespelen met interactieve akkoord­diagrammen, voor piano, gitaar en ukelele. Zowel de akkoorden als akkoorddiagrammen zijn uitgelijnd op de maat van de muziek en door lang op een akkoord of diagram met de vinger te drukken, kan er snel gewisseld worden tussen beide. Vanuit de app kunnen de volledige catalogi van YouTube en SoundCloud van akkoorden worden voorzien, maar het is ook mogelijk om te zoeken in de 4,5 miljoen nummers die al gechordifed zijn.

Chordify Now Embedded Player

Naast een demonstratie van de nieuwe iOS app, zal mede­oprichter Bas de Haas uitweiden over de groeistrategie van het bedrijf en de ontwikkelingen die dat mogelijk maken. Eén van die nieuwe ontwikkelingen is de onlangs gelanceerde

Chordify Now Embedded Player, die gebruikers op welk muziekplatform dan ook de akkoorden van een liedje geeft en ze direct mee kan laten spelen, zonder dat ze de website hoeven te verlaten. Op deze manier wil Chordify aanwezig zijn op elk denkbaar online muziekplatform, van websites van muzikanten en festivals en muziek blogs, tot Apple Music, YouTube en Spotify. Chordify wil zo een breder publiek aanspreken, dat normaal niet zo snel met muziekeducatie en Chordify zelf in aanraking zou komen.

Chordify – tune into chords

Chordify is een online muziekdienst – voor en dóór muziek enthousiastelingen – waarmee de gebruiker muziek – uit een eigen bibliotheek, van Youtube, Deezer of Soundcloud – kan omzetten naar akkoorden. Chordify herkent automatisch de akkoorden uit het muziekstuk en plaatst ze op de juiste maat in een eenvoudige, intuïtieve player. High­​end muziektechnologie is zo beschikbaar voor iedereen, waardoor het studeren en meespelen van muziek makkelijker en leuker wordt.

500.000 geregistreerde gebruikers

De muziekdienst heeft miljoenen maandelijkse bezoekers en inmiddels zijn er meer dan 4,5 miljoen nummers van akkoorden voorzien. Sinds deze maand telt Chordify daarnaast ook een half miljoen geregistreerde gebruikers. Muzikanten van overal ter wereld – amateur, expert en iedereen daartussenin – zien Chordify nu al als onmisbaar.

Over Chordify

[Dutch version below]

🇬🇧

Chordify is an online music service, made for and by music enthusiasts, that transforms music from YouTube, Deezer, SoundCloud, or your private collection into chords. The service automatically recognizes chords from the audio signal, and aligns them to the music in a simple and intuitive player for guitar, piano, and ukulele.

The Chordify web app has been up and running since January 2013. Since then, the company has grown steadily and organically, in total welcoming over 300 million unique visitors to the platform. To date, 25 million songs have been chordified by users and over 6.4 million people have registered to the service.

Over the course of its existence Chordify received a lot of international acclaim, winning the Dutch Pitch Session at the Northside Festival in New York in 2014 and the San Francisco MusicTech Summit Startup competition in 2015. They were also selected to pitch during The Next Web Conference in New York and were showcased during the SXSW Festival in Austin, TX.

🇳🇱

Chordify is een online muziekservice, die muziek van YouTube, Deezer, SoundCloud of jouw privé collectie omzet in akkoorden. De service herkent de akkoorden uit de muziek automatisch en zet ze op muziek in een simpele en intuïtieve muziekspeler.

De Chordify WebApp is al sinds januari 2013 online. Sindsdien is het bedrijf gestaag en organisch gegroeid, en heeft het meer dan 300 miljoen unieke bezoekers mogen verwelkomen. Tot op de dag van vandaag zijn er al 25 miljoen liedjes gechordified door de gebruikers en hebben zich meer dan 6.4 miljoen mensen geregistreerd bij de service.

In de jaren dat Chordify bestaat heeft het bedrijf veel internationale waardering gekregen, wat resulteerde in het winnen van de Dutch Pitch Session bij het Northside Festival in New York in 2014 en de San Francisco MusicTech Summit Startup competitie in 2015. Chordify was ook geselecteerd om te pitchen tijdens de Next Web Conference in New York en presenteerde zichzelf tijdens de SXSW Festival in Austin, TX.

Ontvang het laatste Chordify nieuws via RSS.