Chordify teamleden publiceren artikel over subjectiviteit in akkoordherkenning

De 'best and brightest' bij Chordify zijn constant bezig met het vinden naar nieuwe manieren om de akkoordherkenningsalgoritmen te verbeteren. Ze werken in een veld dat zich bezighoud met ‘music information retrieval’ (MIR); een wetenschapsgebied dat verschillende disciplines combineert, zoals musicologie, kunstmatige intelligentie en informatica.

Onlangs is artikel Annotator subjectivity in harmony annotations of popular music gepubliceerd in Journal of New Music Research. Hierin wordt onderzocht of muziekexperts het eens kunnen worden over de akkoorden die zij horen. Dit blijkt minder simpel dan het klinkt.

algorithm.jpg
  • jpg

Harmonieën toevoegen

Akkoorden herkennen is niet makkelijk en soms zijn muzikanten het zelf ook niet eens. Bijvoorbeeld Paul McCartney, George Harrison en Gary Moore (van de Beatles) over de openingsakkoorden van A Hard Day’s Night. In het artikel wordt gesteld dat deze ambiguïteit kan ontstaan door de geluiden die tijdens het productieproces worden toegevoegd. Met andere woorden, je phasers, distortions, flangers en chorussen voegen nieuwe geluiden toe die nieuwe harmonieën aangaan, en dus nieuwe akkoorden maken.

De rauwe cijfers

Wetenschappers zouden geen wetenschappers zijn als ze niet wat rauwe cijfers zouden geven. Dus, daar gaan we. De dataset, genaamd Chordify Annotator Subjectivity Dataset (CASD) bestaat uit 50 liedjes, die allemaal van akkoordlabels voorzien zijn door 4 muzikanten. Deze annotatoren hebben tussen de 15 en 25 jaar ervaring, en zijn zeer ervaren luisteraars. Ze deden gemiddeld 20 minuten en 25 seconden over het transcriberen van één liedje; en ze gaven de moeilijkheid van de liedjes gemiddeld 2,1 op een schaal van 5 (waarbij 5 het moeilijkst is). Tot slot, in totaal werden er 290 unieke akkoorden gebruikt. Als je het hele onderzoek wilt lezen, kun je hier het artikel downloaden.

Geen algemene waarheid

Het artikel concludeert dat de muzikanten in de studie het maar 76 procent van de tijd eens waren over simpele akkoorden. En dan hebben we het nog niet eens over complexe experimentele jazzakkoorden. In dat geval zakt de mate van overeenstemming naar een magere 59 procent. Dus beargumenteren de schrijvers van het artikel dat het idee van een algemeen geldende waarheid, ook als het op akkoorden aankomt, onhoudbaar is.

Over Chordify

[Dutch version below]

🇬🇧

Chordify is an online music service, made for and by music enthusiasts, that transforms music from YouTube, Deezer, SoundCloud, or your private collection into chords. The service automatically recognizes chords from the audio signal, and aligns them to the music in a simple and intuitive player for guitar, piano, and ukulele.

The Chordify web app has been up and running since January 2013. Since then, the company has grown steadily and organically, in total welcoming over 300 million unique visitors to the platform. To date, 25 million songs have been chordified by users and over 6.4 million people have registered to the service.

Over the course of its existence Chordify received a lot of international acclaim, winning the Dutch Pitch Session at the Northside Festival in New York in 2014 and the San Francisco MusicTech Summit Startup competition in 2015. They were also selected to pitch during The Next Web Conference in New York and were showcased during the SXSW Festival in Austin, TX.

🇳🇱

Chordify is een online muziekservice, die muziek van YouTube, Deezer, SoundCloud of jouw privé collectie omzet in akkoorden. De service herkent de akkoorden uit de muziek automatisch en zet ze op muziek in een simpele en intuïtieve muziekspeler.

De Chordify WebApp is al sinds januari 2013 online. Sindsdien is het bedrijf gestaag en organisch gegroeid, en heeft het meer dan 300 miljoen unieke bezoekers mogen verwelkomen. Tot op de dag van vandaag zijn er al 25 miljoen liedjes gechordified door de gebruikers en hebben zich meer dan 6.4 miljoen mensen geregistreerd bij de service.

In de jaren dat Chordify bestaat heeft het bedrijf veel internationale waardering gekregen, wat resulteerde in het winnen van de Dutch Pitch Session bij het Northside Festival in New York in 2014 en de San Francisco MusicTech Summit Startup competitie in 2015. Chordify was ook geselecteerd om te pitchen tijdens de Next Web Conference in New York en presenteerde zichzelf tijdens de SXSW Festival in Austin, TX.

Ontvang het laatste Chordify nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL